lauantai 23. marraskuuta 2013

Eva och Adam: En historia om plugget, kompisar och kärlek

Måns Gahrton: Eva och Adam - En historia om plugget, kompisar och kärlek
bild: Johan Unenge
129 s., Bonnier Carlsen 2001
1. utgåva 1995

Jag lånade en Eva och Adam -bok från biblioteket eftersom jag ville uppdatera mina språkkunskaper. För att få av det så stor nytta som möjligt , jag ska försöka att skriva min uppskattningen på svenska. Jag vet att där kan vara några skrivfel och ordföljdfel, så jag hoppas att ni klarar om det. Jag valde Eva och Adam -bok eftersom jag gillade om dem när jag var ung. Jag läste alla böcker och några av dem många gånger, so det var lätt att börja läsa en bok som är bekant på något sätt, fast jag inte minne alla saker om det.

En historia om plugget, kompisar och kärlek är den första bok om Eva och Adam. I den här boken Eva och Adam möter varandra när Adam kommer till Evas årskursen. Läsare får att veta hur Eva och Adam blev kär, hurdana är deras vänner, familjerna och de själva. Jag tycker att Måns Gahrton har skrivit sin bok jättebra. Han vet hur att skriva en underhållande bok till unga och på samma gång krydda bokens intrig med stora känslor som kärlek. Jag tycker att det kan inte vara lätt att skriva bok som innehåller alla saker som är viktiga eller aktuella till unga. Fast den första utgåva om den här boken är från året 1995, det känns inte så gamla bok. Tid har inte bitat sina tänder i det, fast några saker är annorlunda nu.

Det har varit ungefär tio år när jag sista gången läste den här boken på finska, men jag kan säga att där är inte stor skillnad i den original bok på svenska och i översättat bok på finska. Men jag måste alltså säga att nu jag kanske förstodde några saker på annorlunda sätt, fast jag vet inte är det så eftersom språket eller om att jag är äldre nu. Efter allt jag kan säga bara att det var kul att återkomma till den här boken och att det var ännu bättre än jag minndes. Och nu jag kan ta lugnt eftersom jag märkte ut att jag förstor svenska ganska bra. Okej okej det är ungdomsbok, men ändå! :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttien sanavahvistus on käytössä roskapostin välttämiseksi.