torstai 10. joulukuuta 2015

Hämärinkäinen

Mila Teräs (teksti) ja Karoliina Pertamo (kuvitus): Hämärinkäinen
31 s., Karisto 2015
 
Kirjastossa käydessäni silmiini osui Mila Teräksen kirjoittama ja Karoliina Pertamon kuvittama kuvakirja Hämärinkäinen, joka oli ehdolla Finlandia Junior -palkinnon saajaksi. En ole ihan varma oliko tässä tarinassa jokin opetus tai viisauden siemen, joka minun olisi pitänyt ymmärtää, sillä minulle tämä muodostui lähinnä vain kivaksi kuvakirjahetkeksi.
 
Vaikka en löytänytkään tästä mitään suurta oivallusta, niin Hämärinkäisestä minä pidin välittömästi. Hämärinkäinen on sympaattinen pikkuinen otus, jonka tehtävänä on kutoa kangaspuillaan hämärää. Joulu on kuitenkin tulossa eikä hämärä miellytä kukkakauppiasta, sillä kukat tarvitsevat valoa kukkiakseen. Niinpä kukkakauppias Keikander ryhtyy äärimmäisiin tekoihin eikä Hämärinkäinen pääse kutomaan hämärää. Vaan pian huomaa Keikanderkin, että hämärällä on puolensa ja Hämärinkäistä todella tarvitaan. Minä pidinkin Hämärinkäisen hahmosta todella paljon, sillä hän on jotenkin herttaisen ja sympaattisen oloinen olento.
 
Takakansi kertoo tämän kirjan kehottavan hiljentymään ja unohtamaan kiireen. Ehkä se on se tämän tarinan viisaus. Minun mielestäni oli ainakin ihana käpertyä nojatuoliin ja lukea Hämärinkäistä, kun ulkona sade piiskaa ikkunaan ja sisälläkin on koleaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttien sanavahvistus on käytössä roskapostin välttämiseksi.